Entrevistem a Vicent Alonso

“No hi ha la fórmula perfecta de la bona literatura”
L’escriptor godellà presentà dijous passat dos nous llibres després de deixar la docència a la Universitat de València

Les ulleres, quasi del tot redones, amaguen uns ulls obscurs. I darrere d’elles, en una taula del Café Lisboa, amb un periòdic a les mans, espera Vicent Alonso: poeta, assagista i traductor. L’aspre vent del nou món i la traducció del Diari de viatge –de l’humanista Michel de Montaigne− són els dos llibres que dijous que ve presenta el poeta a València, després d’un llarg silenci. “Tardaré menys a publicar poemes”, promet l’autor, amb l’objectiu de seguir els camins oberts per la prosa poètica d’un llibre anterior, Del clam de Jasó, que l’allunyen de l’abstracció i d’un cert hermetisme.

En el seu últim recull de poemes, les citacions tornen a tindre una gran rellevància; fins i tot el títol, prestat d’un vers de la poeta nord-americana Louis Glück que, junt amb la cita final del també poeta Wallace Stevens, emmarquen el llibre i li atorguen un “significat global”. Tots aquests elements ‒citacions, títols…‒ es converteixen en indicacions que ajuden a travessar, per sendes més o menys segures, “els boscos que són els llibres”.

La recerca de la perfecció a través de la senzillesa, d’uns versos més llargs, concisos i directes. “En els versos resideix una certa vacil·lació entre la senzillesa i la perfecció”, aspectes, segons Alonso, que no són “contraposats”. Perquè la poesia, tot i que en aparença pot presentar-se sense complicacions, espontània, té un treball darrere que l’anàlisi, la lectura pausada i reflexiva, descobreix de seguida.

“Per a què la poesia en aquests temps que corren?”, reflexiona Alonso des de la seriositat que implica l’escriptura, entesa com una forma de “conèixer el món, de conèixer-me a mi mateix”. I és que la literatura no té sentit si no comporta un “compromís personal, ètic i social”, ratifica l’autor.

I sobre les muses, temàtica discutida i mitificada per alguns artistes, Alonso és categòric: “les muses no existeixen”. De fet, les muses no mereixen cap altra referència que aquella a la que es referia Fuster quan les va batejar com “les putes dels déus”. Més que les muses, el que realment importa segons Alonso són els companys de viatge, és a dir, els llibres, els altres escriptors, com l’Anna Montero amb qui ha tingut l’oportunitat de “compartir moltes coses, i entre elles, la literatura”.
També dietarista, un gènere pel qual Alonso sent una predilecció especial, com a escriptor (Trajecte circular, que li publicà Bromera, n’és un bon exemple) però també com a lector, territori en el qual destaca que llegeix amb fruïció els grans dietaristes de la història de la literatura entre els quals les dones (Alexandra Pizarnik, per exemple) ocupen un lloc especial. Alonso posa la lectura al centre de la creació i està d’acord amb els qui consideren la literatura com una espècie de parlament on els lectors, mitjançant els llibres, “demanen la veu per a poder intervindre”.

Aprofite per a preguntar-li sobre la fórmula de la bona literatura, el secret de l’èxit, però tampoc ens descobreix res: “No hi ha fórmula perfecta, mira que l’he buscada, però no l’he trobada”, comenta amb un somriure. I és que Alonso assegura que només són necessàries dues condicions per a fer literatura: ser “un gran lector”, en el sentit de no defugir mai el coneixement dels altres, i “creure en el que fas”, perquè el millor “defensor” d’un llibre és el seu autor.

I finalment, una referència al seu poema “València”, inclòs a Del clam de Jasó, exemple de “l’amor indignat” que professa cap una terra que estima profundament, però que veu com “l’han destrossada”. Tot un crit d’esperança i optimisme, perquè el món, assegura Alonso, “no s’acaba, s’acaben les persones, i cal lluitar per millorar-lo”.

Elisa Pont

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s